RSS

Thursday, November 24, 2011

DIARI PENA : Fazakkir..fainnazikroo tanfa'ul mukminun....

Bismillahirahmanirahimmm


alhamdulillah,
hari ini aku masih diberi peluang untuk bangkit dari lena,
syukur, 
dua kaki ini bisa melangkah ke kamar mandi,
di beri pula kekuatan untuk bersugi...lalu berwudhuk...


Ya allah...
Indah sekali ketetapan wudhukMu itu,
membersih muka yang bisa jaga dari lena dengan dingin airMu,
seraya hatiku berbisik...

"ya allah putihkanlah wajahku saat engkau hitamkan sekalian wajah"

saat jemari mendahului tangan lantas terus mengenai lengan,
pesan hatiku....
'biar ia lebih...sungguh itulah sunnah kekasihmu Muhammad SAW'
hati kecilku berbisik lagi....

"Ya allah berilah buku amalanku disebelah kanan...janganlah engkau beri ia di sebelah kiriku"

usai kedua-duanya,
air dinginMu terus disapu ke ubun2 kepala,
hatiku meminta lagi...

"ya allah, lindungilah kepalaku dengan ArasyMu"

tidak ada apa lagi yang aku harapkan saat itu melainkan lindungan arasyMu..

lantas basuhan kaki tidak hanya dicucur semata,
ligat jari jemari menyapu meratakan aliran air dinginMu..
Hatiku tak putus meminta...

"ya allah...selamatkanlah aku di atas titian siratMu, janganlah kau jatuhkan aku ke dalam api nerakaMu.."

maka tertiblah ia sebagaimana ketetapanMu,
seraya tanganku memanjat hatiku berbisik.... 
Aku naik saksi tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Tuhan yang Esa tiada sekutu bagi-Nya, dan aku naik saksi bahawasanya Nabi Muhammad itu hamba dan pesuruh-Nya. Ya Allah jadikanlah daku daripada golongan yang bertaubat, jadikanlah daku daripada golongan yang bersih, jadikanlah daku daripada golongan hamba Engkau yang soleh.
ya Allah...moga sempurnalah wudhukku untukMu...


Ya Allah...
kata rasulullah...

Dari Aisyah dari Nabi s.a.w sabdanya “ Dua rakaat sebelum subuh lebih baik daripada dunia dan seisinya .” (HR Muslim ) Dan pada suatu lafaz “ Kedua rakaat tersebut lebih aku cintai daripada dunia ini seluruhnya .”
Subhanallah...tidaklah aku berkehendakkan kerugian melepaskan peluang ini...
syukur...
kau sekali lagi memberi kudrat untukku....



Saat Takbiratul ihram,
semampu mungkin aku tinggalkan keseronokan dunia,
semampu mungkin untuk aku mencari Tuhanku dalam solat ini,
moga aku ketemu!
ameeen....


Ya Allah...
indahnya bait2 qunutMu
menusuk jauh ke qalbuku...bergetar jiwaku...
maasyaaaAllah...
benarlah solat itu adalah Doa...


Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.

Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.
Berkatilah hendaknya untukku apa-apa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan.
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.



Ya Allah...
betapa nikmatnya solat fajarMu,
tak dapat untuk aku gambarkan dengan kata2, 

hanya yang mampu...mengerti kata2Mu 
dibalik tiap perlakuan fe'li dan juga QauliMu yang indah...


Ya Allah,
sungguh nikmat saat dahi ini mencecah bumi...
maasyaallahh...kerdilnya Aku dihadapanMu...
Hinanya aku di hadapanMu...

apakah Kau sanggup melihat aku saat ini?
atau Kau berpaling dari memandang wajahku yang terpalit lautan dosa semalam? 

ya Allah....
pandanglah aku dengan Rahman dan Rahim MU...
Aku tak punya apa2 kehebatan disisiMu...
bahkan akulah hambaMu yang hina lagi dina....

'irhammniii ya ilahii' kasihanilah aku wahai Tuhanku...

Ya allah...
dengarkanlah permintaan hambaMu ini..
izinkan aku untuk sujud akhir lebih lama...
moga aku bisa adu segala resah,duka,kecewaku,  jua bahagiaku kepadaMu....

ya Allah...
tatkala kau tampakkan kesan sujud di dahiku...
jangan kau timbul kan rasa riya'..summa'h...u'jub sekelumitpun,
ya allah... peliharalah hatiku yang satu ini 
jauhilah aku dari penyakit hati itu... pnyakit yang bisa menjilat bagai api dengan rakus segala amalku...

'waiyya nau'zubillahhh' irhamniii...wa wahdini...ilaahi robbi...' 

Ya allah...
andai ini adalah sujudku yang terakhir...
kupinta padaMu...
janganlah dibakar aku dengan berkat sujud terakhirku...

dengarkanlah Ya allah...
hatiku ingin berbicara pinta denganMu...
sampaikan doaku buat mereka yang sentiasa dihatiku jua bersamaku,
moga mereka diberi kekuatan untuk bangkit saat ini,
bermujahadah dengan enaknya balutan selimut,
bermujahdah dengan nikmatnya mimipi2 indah lagi palsu,
moga mereka tak kecundang....

kasihanilah kami ya allah

ya allah,
izinkan aku untuk melayari tiap2 wajah mereka...
moga ia benar2 sampai dari lubuk hatiku, 
untuk aku persembahkan sebaik mungkin dihadapanMu,
ya Allah terimalah doaku...sesungguhnya Engkaulah penerima doaku...
...moga sejahteralah kalian dalam pelukan rahmat serta pemeliharaanNya...
tatkala syahadah dilafazkan,
dalam kadar suara yang bisa sampai ke telingaku,
moga aku bisa hayati satu..persatu...

ya Allah...
murah sungguh airmataku dihadapanMu...
berjujuran ia tatkala kalimah tauhid itu diucapakan,
bergetar jiwaku mentauhidkan...

Ya allah...
apalah dosa aku sehingga aku lupa padaMu saat aku senang,
apalah yang membuat aku culas meminta lalu berdoa sepenuh hati padaMu,
apalah yang membuatkan aku terlupa menunaikan taklifanku terhadapMu...

Ya Allah...
sungguh aku malu dihadapanMu,
sungguh aku tak layak untuk mendapat pandangan dariMu,
Sungguh aku hambaMu yang tak pernah merasa syukur tiap nikmat yang telah kau kurniakan...

ya Allah,
sungguh besar RahmatMu,
sehingga kau masih lagi mahu tersenyum menyambut aku di pintu TaubatMu...
sehingga kau tak pernah merasa bersalah untuk mengurangi segala nikmatmu padaku...
sungguh Engkau masih terbuka...dan membuka...
dan kau tak pernah membenci hambaMu yang naif ini...
maha Hebat Tuhanku...
maka selayaknyalah Engkau yang ku abdikan dan aku pinta pertolongan...
Ya Rahmaann...Ya Rahimmm...
ya zaljalaliwalikramm...


~wallahua'lam~


0 comments:

Post a Comment

 
Copyright Pena 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .